1. Nossebrobadet och Stallaholm Området vid campingen och Nossebro Scen kallas Stallaholm. Stallaholm var förr en stor bondgård och en by. Nu finns här en konstgräsplan. © Essunga kommun 2. Nossebro skolas skolgård På skolgården finns ett konstverk som heter ”Det är bättre med stimmet utanför”. Konstnären heter Algot Galle. 3. Essunga folkbibliotek Biblioteket i Nossebro är omtyckt och välbesökt. Här kan du låna böcker, ljudböcker, tidningar, musik och film. Det kostar inget att låna. Du kan också ta det lugnt en stund, studera eller använda våra datorer. 4. Stureplan Namnet Stureplan tror man kommer från Sten Sture den yngre. Han föddes år 1492 och dog år 1520. Det sägs att han ägde en av de största gårdarna i Nossebro, Stallaholm. På Stureplan finns världens största sax som går att klippa med. Det står i Guinness Rekordbok. Den symboliserar alla ”klipp” man har kunnat göra på Nossebro Marknad. Marknaden började år 1903. Idag är Nossebro Marknad en av Sveriges största månadsmarknader och den äger rum den sista onsdagen i varje månad. Biografen Stjärnan är en modern biograf som drivs av föreningen Nöjesstjärnan. Det har visats film i detta hus sedan år 1916. Förr fanns inget ljud på filmerna. Det enda ljud som fanns var ett självspelande piano. 5. Mördargränd Sigfridsgatan kallas också för Mördargränd. Det namnet kommer av att det förr i tiden låg ett slakteri här. Idag finns inte slakteriet kvar men på Storgatan ligger Eriksons Chark. Eriksons Chark startade år 1923 och där kan du än idag köpa dess berömda korvar. I närheten av slakteriet fanns ett bageri. Där bakade man en tårta, som kallades mockatårta. Den var populär i hela Sverige. Idag gör Elins bageri samma sorts tårta. 6. Stationshuset Stationshuset i Nossebro är ett minne av järnvägen som förr gick mellan Göteborg och Skara. Den invigdes den 16 juli år 1900 av kung Oscar den andre. Det sista persontåget gick år 1970 och sista godståget från Nossebro till Vara gick år 1986. Fabriken Necks Verkstäder grundades år 1919. Som mest arbetade tre hundra personer här. Idag finns inte fabriken kvar men flera mindre företag finns på det gamla fabriksområdet. Som ett minne av fabriken Necks finns den stora maskinen Hejaren monterad på Gustavsplatsen. Den användes på fabriken vid smidesarbeten. 7. Gustavsplatsen Nossebro kyrka byggdes år 1927. Den är ritad av Knut Nordenskjöld. Bakom banken finns en röd parksoffa gjord av Mats Theselius. Det har funnits en röd soffa i varje kommun, som tillhörde det gamla länet Skaraborg. Den är röd för att den gamla länsbokstaven i länet Skaraborg var R och för att gå som en ”röd tråd” genom länet. 8. Fontäntorget På Fontäntorget finns ett konstverk, som kallas Vattentrappa. Konstnären heter Roland Andersson. Han föddes i Nossebro och arbetade i sin fars stenhuggeri innan han blev konstnär. Konstverket väger tretton ton. Hanssons Grill eller Kôrvan, som gatuköket också kallas, byggdes år 1994. Byggnaden är i triangelform och av betong. 9. Elektriska affären och Andra Våningen År 1914 öppnades en elektrisk affär där man bland annat sålde lampor, grammofonskivor och radioapparater. År 1969 flyttade affären till Storgatan, som ligger snett över gatan. Då stängdes den gamla affären men alla saker fick vara kvar. Den öppnades igen för besökare när Kulturvandringen invigdes den 19 april 2009. Brandtornet byggdes år 1936. Förr fanns kommunhuset, polisstationen och ett badhus i samma byggnad. Nu finns här en retrolägenhet. Den kallas för Andra Våningen. Den har inredning från 1960-talet. 10. Ån Nossan och broarna I Essunga kommun finns 14 broar över ån Nossan. Namnet Nossan kommer från ett gammalt ord och betyder smycke. Nossan är nästan 10 mil lång och börjar norr om Borås. Den rinner ut i Dättern, som är en vik av sjön Vänern. Järnvägsbron byggdes år 1900 för att tågen skulle kunna ta sig över ån Nossan. Från Järnvägsbron ser du Stenbron, som byggdes år 1842. Träbron byggdes år 1963 för att Stenbron behövde lagas. 2012 byggdes Åsikten, Nossebros högsta hus. 11. Kerstinsås Det gröna huset mellan Bangränd och rondellen är Nossebros äldsta byggt år 1895. Huset är byggt av virke från Norrland. Huset ser precis ut som när det byggdes. Det enda som är utbytt är några ytterdörrar. Kerstinsås är ett boende för äldre människor. Det byggdes år 1966. Vårdcentralen i Nossebro ligger i samma byggnad. Den byggdes till år 1984. 12. Kerstinsås kvarn Kerstinsås kvarn har gjorts i ordning av medlemmar ur Nossebro Hembygdsförening. Kvarnen invigdes igen september år 2007. Då hade ingen använt den sedan 1950-talet. Idag kan man se det stora vattenhjulet igång och man kan till och med mala säd i kvarnen. Konstverket Blommande Nossan av Tony Abrahamsson invigdes 2009. 13. Ångbåten s/s Nossan och Nossebro Scen På sommaren kan du åka ångbåt på ån Nossan. Den byggdes i Dalarna år 1933. Över 20 000 personer har åkt med båten. Vid ån Nossan ligger Nossebro Scen. Scenen invigdes sommaren år 2007. Här kan man lyssna på musik och delta i andra aktiviteter. När Essunga kommun fyllde 25 år var Sveriges kung och drottning här. Det var den 9 oktober år 2008. Lä ttl Om Kulturvandringen äs Kulturvandringen är drygt två kilometer lång och tar dig med på en promenad genom Nossebro. I den här broschyren finns en karta markerad med siffror. Varje siffra representerar olika hus, konstverk och platser. Det finns mer information att läsa på skyltar vid de olika punkterna. Broschyren kan du hämta på biblioteket, Nossebrobadet och kommunhusets reception. Du kan också läsa om Kulturvandringen på kommunens webbplats. Adressen är www.essunga.se Har du frågor om Kulturvandringen? Då kan du kontakta Ångbåten på ån Nossan Rigmor Persson, biblioteks- och kulturchef Telefon: 0512-570 45 E-post: rigmor.persson@essunga.se Kulturvandringen är framtagen av Essunga kommun och Folkhälsorådet tillsammans med Nossebro Hembygdsförening www.essunga.se Stationshuset i Nossebro Den här texten är lättläst. Inga svåra ord och långa meningar finns med. 2015-09-08 I ån Nossan finns många olika fiskarter. De vanligaste arterna är gädda, abborre, sik och ål. För att få fiska i ån Nossan måste du ha ett fiskekort. Det kan köpas i receptionen på kommunhuset i Nossebro eller på Nossebrobadet. t
© Copyright 2025